MEMBUAT BENTUK DAN BINAAN.Modul : Dunia Seni VisualTahun : 1Bidang : Membentuk dan membuat binaanAktiviti : ModelTema : Mencintai Alam FaunaTajuk : Binatang KesayangankuMasa : 60 MinitAlatan : GuntingBahan : Kertas lukisan, gam, kapas ,kertas warna, penyucuk sate.pitapelekat, kertas tisu.Bahan Bantu Mengajar : Contoh gambar arnab dan gambar taman sainsLCD.
EMK : Elemen kreativiti dan inovatifElemen KeusahawananElemen teknologi maklumat dan komunikasiSTANDARD KANDUNGANa. Bahasa seni visual yang terdapat pada alam ciptaan Tuhan.b. Aplikasi pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual.c. Penzahiran idea melalui pengamatan.d. Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.e. Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, teknologi dalam karya seni.
STANDARD PEMBELAJARAN3.1 Persepsi Estetik Murid boleh membuat pemerhatian danmengetahui Bahasa seni visual dari segigarisan,rupa, bentuk dan warna
contoh 23.1.1.1 Unsur Seni
3.1.1.1 Garisan – berkeluk
3.1.1.2 Rupa – organik
3.1.1.3 Warna - primer dan sekunder
3.1.2 Prinsip Rekaan3.1.1 Pergerakan3.1.2.1 Kepelbagaian3.2 Aplikasi Seni Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan dankefahaman bahasa seni menerusi penggunaan media dan pengamatan dalam aktiviti seni.3.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media dalampenghasilan karya.
3.2.1.1 Bahan : Kertas lukisan,pensel, warna pensel, gam, kapas,kertasWarna, pita pelekat,kertas tisu,lidi sate.3.3 Ekspresi Kreatif Murid dapat mengaplikasikanpengetahuan, kefahaman serta kemahirandalam bentuk 2D dan 3D.3.3.1 Memilih dan memanipulasikan idea secara kreatif.3.3.2 Menggunakan unsur seni dalam penghasilan karya.3.3.3 Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual.
3.4 Apresiasi Seni Murid boleh membuat apresiasi terhadap karyasendiri dan rakan berpandukan binaan arnab.3.4.1 Mempamerkan hasil kerja yang dihasilkan.3.4.2 Menceritakan karya sendiri secara lisan3.4.3 Menghargai karya sendiri dan rakan.
STANDARD PEMBELAJARAN AKTIVITI Persepsi Estetikü Guru dan murid menyanyi lagu “Taman Pak Mamat “ü Guru bersoal- jawab dengan murid tentang lagu yang dinyanyikan.i) Apakah yang ada di kebun Pak Mamat?ii) Apakah warna bulu arnab?Guru menayangkan gambar arnab .
Aplikasi Seniü Guru memperkenalkan bahan-bahan yang akan digunakan dalam penghasilan kerja.ü Guru menunjukkan cara penggunaan media ,teknik dan proses dalam penghasilan karya.
Langkah 1
- Guru mengedarkan kertas lukisan gambar arnab.
- Guru memberi penerangan cara-cara untuk menghasilkan karya.
Langkah 2
- Guru mengedarkan gam dan kapas dalam kumpulan kecil.
Langkah 3
- Guru menunjuk cara penggunaan gam pada gambar. Murid meletakkan gam mengikut bentuk gambar secara berperingkat.
- Guru menunjuk cara melekatkan kapas pada bahagian gambar yang mempunyai gam.
Langkah 4
- Murid menjalankan aktiviti secara individu.
- Murid melekatkan kapas pada gambar arnab.
Langkah 5
- Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan.
- Kumpulan pertama :
- Murid mengoyakkan kertas warna untuk membentuk mata arnab.
Langkah 6
- Murid mengoyak kertas warna hijau dan oren untuk membentuk lobak merah.
- Murid melekatkan bentuk lobak pada bentuk arnab yang telah siap tadi.
- Bentuk arnab dilekatkan pada kertas warna untuk dijadikan bingkai bagi gambar tersebut.
Langkah 7Kumpulan kedua
- Guru menggunting gambar arnab .
- Secara berpasangan, murid melekatkan arnab menggunakan gam.
Langkah 7
- Murid melekatkan penyucuk sate dalam badan arnab menggunakan pita pelekat.
- Murid memasukkan sedikit kertas tisu ke dalam badan arnab dan mengemaskan tisu tersebut menggunakan pita pelekat atau gam.
Langkah 8
- Murid menutup badan arnab menggunakan arnab kedua.
.
Langkah 9
- Guru meletakkan model arnab yang telah siap di atas tapak yang disediakan.
- Guru dan murid membuat jualan hasil yang telah siap.
- Binaan kumpulan pertama ditampal di belakang kelas.
- Guru dan murid menyanyikan semula lagu “Taman Pak Mamat” sambil beraksi dengan model arnab masing-masing.
Ekspresi KreatifØ Murid menghasilkan bentuk arnab yang mempunyai nilai kasih sayang..Ø Guru membimbing murid menjalankan aktiviti seperti langkah-langkah yang ditunjukkan.
Apresiasi SeniØ Murid menceritakan pengalaman dalam menghasilkan binaan.Ø Guru dan murid membincangkan tentang nilai komersial yang bersesuaian dengan hasil kerja murid.Ø Guru membuat rumusan tentang hasil kerja dan perbincangan yang telah dilakukan.
Penerapan Elemen KeusahawananØ Membentuk nilai moral dan etika keusahawanan yang baik dalam menghadapi pelbagai situasi.
Pak Mamat ada tamanLa la la la laDi tamannya ada arnabLa la la la la laBulunya warnanya putihLa la la la la laLompat sini lompatsana Jom kita lukis.
MEMBUAT CORAK DAN REKAAN
Modul : Dunia Seni Visual
Tahun : 1
Bidang : Membuat corak dan rekaan
Aktiviti : Membuat corak menggunakan bentuk organik dengan teknik
renjisan.
Tema : Alam Semulajadi
Tajuk : Dedaun
Masa : 60 Minit
Media
Alatan : Berus gigi, bekas pembancuh warna
Bahan : Kertas lukisan, surat khabar, air, warna air dan pelbagai jenis
daun
BBM : Contoh corak yang dihasilkan melalui teknik renjisan
EMK : Elemen kreativiti dan inovatif
Elemen Keusahawanan
STANDARD KANDUNGAN
a. Bahasa seni visual yang terdapat pada alam ciptaan Tuhan.
b. Aplikasi pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual.
c. Penzahiran idea melalui pengamatan.
d. Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
e. Penzahiran idea melalui pelbagai sumber dan kajian dalam karya seni.
STANDARD PEMBELAJARAN
1.1 Persepsi Estetik
Murid boleh membuat pemerhatian dan mengetahui Bahasa seni visual dari segi rupa, bentuk dan warna.
1.1.1 Unsur Seni
1.1.1.1 Rupa – organik
1.1.1.2 Warna – primer (merah, biru dan kuning) sekunder (hijau dan
oren)
1.1.2 Prinsip Rekaan
1.1.2.1 Kepelbagaian – jenis bentuk
1.2 Aplikasi Seni
Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa seni menerusi penggunaan media dan pengamatan dalam aktiviti seni.
1.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media dalam penghasilan karya.
1.2.1.1 Alatan : Berus gigi, bekas pembancuh warna
1.2.1.2 Bahan : Kertas lukisan, surat khabar , air, warna air dan
pelbagai jenis daun
1.3 Ekspresi Kreatif
Murid berkebolehan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual dalam menzahirkan serta mencerna idea.
1.3.1 Memilih dan memanipulasikan idea secara kreatif.
1.3.2 Menggunakan unsur seni dalam penghasilan karya.
1.3.3 Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual.
1.4 Apresiasi Seni
Murid boleh membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan corak daun yang dihasilkan .
1.4.1 Mempamerkan hasil kerja yang dihasilkan.
1.4.2 Menceritakan karya sendiri secara lisan.
1.4.3 Menghargai karya sendiri dan rakan.
STANDARD PEMBELAJARAN | AKTIVITI |
Persepsi Estetik ü Guru menunjukkan beberapa contoh daun dan menerangkan tentang daun tersebut kepada murid. ü Guru bersoal jawab dengan murid tentang daun tersebut. i) Apakah bentuk daun ini? ii) Apakah nama pokok bagi daun ini? Aplikasi Seni ü Guru memperkenalkan warna-warna yang akan digunakan dalam penghasilan kerja. Warna primer (merah, kuning dan biru) .Manakala warna sekunder (hijau dan kuning pinang) ü Guru menunjukkan bentuk-bentuk daun yang akan digunakan. Langkah 1
Langkah 2
Langkah 3
Langkah 4
Langkah 5
Langkah 6
Langkah 7
( hijau dan kuning pinang) Langkah 8
Langkah 9
Ekspresi Kreatif Ø Murid menghasilkan corak daun dengan menggunakkan teknik renjisan. Ø Guru membimbing murid menjalankan aktiviti seperti langkah-langkah yang ditunjukkan. Apresiasi Seni Ø Murid menceritakan pengalaman dalam menghasilkan corak daun. Ø Guru dan murid membincangkan tentang nilai komersial yang bersesuaian dengan hasil kerja murid. Ø Guru membuat rumusan tentang hasil kerja dan perbincangan yang telah dilakukan. Penerapan Elemen Keusahawanan Ø Membentuk nilai moral dan etika keusahawanan yang baik dalam menghadapi pelbagai situasi. |
MENGGAMBAR
Modul : Dunia Seni Visual
Tahun : 1
Bidang : Menggambar
Aktiviti : Lukisan
Tema : Buah
Tajuk : Buah Epal
Masa : 60 Minit
Media
Alatan : Tiada
Bahan : Kertas lukisan, pensel, pensel warna
Bahan Bantu Mengajar : epal merah, contoh gambar
EMK : Elemen kreativiti dan inovatif
Elemen Keusahawanan
STANDARD KANDUNGAN
a. Bahasa seni visual yang terdapat pada alam ciptaan Tuhan.
b. Aplikasi pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual.
c. Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
d. Penzahiran idea melalui pelbagai sumber dan kajian dalam karya seni.
STANDARD PEMBELAJARAN
1.1 Persepsi Estetik Murid boleh membuat pemerhatian dan mengetahui Bahasa seni
visual dari segi garisan, rupa, bentuk dan warna.
1.1.1 Unsur Seni
1.1.1.1 Garisan – putus-putus dan melengkung
1.1.1.2 Rupa – organik
1.1.1.3 Warna – panas dan sejuk (merah, hijau)
1.1.2 Prinsip Rekaan
1.1.1 Pergerakan
1.1.2.1 Kepelbagaian – jenis-jenis garisan
1.2 Aplikasi Seni Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman
bahasa seni menerusi penggunaan media dan pengamatan dalam
aktiviti seni.
1.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media dalam
penghasilan karya.
1.2.1.1 Alatan : tiada
1.2.1.2 Bahan : Kertas lukisan, pensel dan pensel warna.
1.3 Ekspresi Kreatif Murid berkebolehan mengaplikasikan pengetahuan,
kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual dalam
menzahirkan serta mencerna idea.
1.3.2 Menggunakan unsur seni dalam penghasilan karya.
1.3.3 Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual.
1.4 Apresiasi Seni Murid boleh membuat apresiasi terhadap karya
sendiri dan rakan berpandukan lukisan buah epal.
1.4.1 Mempamerkan hasil kerja yang dihasilkan.
1.4.2 Menceritakan karya sendiri secara lisan.
1.4.3 Mengetahui kaitan seni visual dengan nilai-nilai komersial.
1.4.4 Menghargai karya sendiri dan rakan.
STANDARD PEMBELAJARAN | AKTIVITI |
Persepsi Estetik ü Guru menunjukkan buah epal. ü Guru bersoal jawab dengan murid berkaitan buah tersebut. i) Apakah nama buah ini? ii) Apakah warna buah ini? Aplikasi Seni ü Guru memperkenalkan warna-warna yang akan digunakan dalam penghasilan kerja. ü Guru menunjukkan binaan garisan bentuk buah epal. Langkah 1
Langkah 2
Langkah 3
Langkah 4
Langkah 5
Langkah 6
Langkah 7
Langkah 8
Ekspresi Kreatif Ø Murid menghasilkan lukisan buah epal dengan menggunakan unsur-unsur garisan, warna dan rupa. Apresiasi Seni Ø Guru dan murid membincangkan tentang nilai komersial yang bersesuaian dengan hasil kerja murid. Ø Guru membuat rumusan tentang hasil kerja dan perbincangan yang telah dilakukan. Penerapan Elemen Keusahawanan Ø Membentuk nilai moral dan etika keusahawanan yang baik dalam menghadapi pelbagai situasi. Ø Sikap peka pada peluang |
contoh 4
MENGGAMBAR
Modul : Dunia Seni Visual
Tahun : 1 Dinamik
Bidang : Menggambar
Aktiviti : Kolaj
Tema : Binatang
Tajuk : Anak Itik
Masa : 60 Minit
Alatan : Gunting, acuan binaan bentuk
Bahan : kertas warna, pensel, gam dan kadbod
Bahan Bantu Mengajar : Contoh gambar itik
LCD, komputer
EMK : Elemen kreativiti dan inovatif
Elemen Keusahawanan
Elemen teknologi maklumat dan komunikasi
STANDARD KANDUNGAN
a. Bahasa seni visual yang terdapat pada alam ciptaan Tuhan.
b. Aplikasi pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual.
c. Penzahiran idea melalui pengamatan.
d. Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
e. Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, teknologi dalam karya seni.
STANDARD PEMBELAJARAN
1.1 Persepsi Estetik
Murid boleh membuat pemerhatian dan mengetahui Bahasa seni visual dari segi garisan, rupa dan warna.
1.1.1 Unsur Seni
1.1.1.1 Garisan – melengkung
1.1.1.2 Rupa – geometri
1.1.1.3 Warna – merah, biru dan kuning.
1.1.2 Prinsip Rekaan
1.1.2.1 Pergerakan - Olahan garisan dan rupa
1.1.2.2 Kepelbagaian – kesatuan bentuk
1.2 Aplikasi Seni
Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa seni menerusi penggunaan media dan pengamatan dalam aktiviti seni.
1.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media dalam penghasilan karya.
1.2.1.1 Alatan : LCD, komputer, gunting, acuan binaan bentuk.
1.2.1.2 Bahan : Kertas warna, gam dan kadbod.
1.3 Ekspresi Kreatif
Murid berkebolehan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran
bahasa seni visual dalam menzahirkan dan mencerna idea.
1.3.1 Memilih dan memanipulasikan idea secara kreatif.
1.3.2 Menggunakan unsur seni dalam penghasilan karya.
1.3.3 Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual.
1.4 Apresiasi Seni
Murid boleh membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
1.4.1 Mempamerkan hasil kerja yang dihasilkan.
1.4.2 Menceritakan karya sendiri secara lisan
1.4.3 Mengetahui kaitan seni visual dengan nilai-nilai komersial.
1.4.4 Menghargai karya sendiri dan rakan.
STANDARD PEMBELAJARAN | AKTIVITI |
Persepsi Estetik v Guru menayangkan slide gambar itik dan meminta murid menyanyikan lagu ‘Anak Itik Tok Wi’ dengan iringan muzik. v Guru bersoal- jawab dengan murid berkaitan gambar tersebut. i) Apakah nama binatang yang ditunjukkan? ii) Guru meminta murid mengeja perkataan ‘itik’. iii) Apakah warna itik yang pernah kamu lihat? Aplikasi Seni Ø Guru memperkenalkan bahan dan alatan yang digunakan. Ø Guru menunjukkan binaan garisan bulatan secara grafik dengan menggunakan acuan. Ø Guru menunjukkan rupa bulatan pelbagai saiz dan keratan kadbod yang telah siap digunting. Ø Guru memperkenalkan warna-warna yang akan digunakan dalam penghasilan kerja. Langkah 1
Langkah 2
Langkah 3
Langkah 4
Langkah 5
Langkah 6
Ekspresi Kreatif Ø Murid menghasilkan gambar binatang yang mempunyai nilai kasih sayang. Apresiasi Seni Ø Murid menceritakan pengalaman dalam menghasilkan gambar anak itik secara lisan. Ø Murid menghargai karya sendiri dan rakan. Ø Guru membuat rumusan tentang hasil kerja dan perbincangan dengan murid Penerapan Elemen Keusahawanan Ø Penerapan kepada murid tentang nilai komersial dan pemikiran keusahawanan. (Mempelbagaikan gambar tersebut – untuk hiasan, kad ucapan kepada rakan dan sebagainya) |
contoh 5
RANCANGAN MENGAJAR MATA PELAJARAN DUNIA SENI VISUAL (DSV)
TAHUN 1
Modul : Dunia Seni Visual
Tahun : 1
Bidang : MENGGAMBAR
Aktiviti : Lukisan
Tema : Haiwan
Tajuk : Kura-kura
Masa : 60 Minit
Media
- Alatan : CD terbuang, duit syiling.
- Bahan : Kertas putih bersaiz A4, pensel, warna pensel.
Bahan Bantu Mengajar : Contoh-contoh produk yang boleh dihasilkan daripada lukisan kura-kura.
EMK : Elemen kreativiti dan inovatif
Elemen Keusahawanan
Elemen teknologi maklumat dan komunikasi
STANDARD KANDUNGAN
a. Bahasa seni visual yang terdapat pada alam ciptaan Tuhan.
b. Aplikasi pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual.
c. Penzahiran idea melalui pengamatan.
d. Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
e. Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, teknologi dalam karya seni.
STANDARD PEMBELAJARAN
1.1 Persepsi Estetik
Murid dapat mengenal, menamakan dan memahami bahasa seni visual dari segi garisan, rupa, bentuk dan warna.
1.1.1 Unsur Seni
1.1.1.1 Garisan - melintang, melengkung dan bergerigi
- mewujudkan ruang melalui garisan yang berlainan saiz dan jarak
1.1.1.2 Rupa - geometri
1.1.1.3 Warna - biru, merah dan kuning
- ungu, kuning pinang dan hijau
1.1.2 Prinsip Rekaan
1.1.2.1 Pergerakan – olahan garisan yang menghasilkan bentuk dan
rupa
1.1.2.2 Kepelbagaian – jenis-jenis garisan
1.2 Aplikasi Seni
Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan dan kefahaman bahasa seni menerusi penggunaan media dan pengamatan dalam aktiviti seni.
1.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media dalam penghasilan karya.
1.2.1.1 Alatan : CD terbuang, duit syiling.
1.2.1.2 Bahan : Kertas putih bersaiz A4, pensel, pensel warna,
warna lilin dan gam.
1.2.2 Mengetahui penggunaan media, teknik dan proses dalam penghasilan
karya.
1.2.2.1 Teknik – kering atas kering dan tampalan.
1.3 Ekspresi Kreatif
Murid berkebolehan mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual dalam menzahirkan dan mencerna idea.
1.3.1 Memilih dan memanipulasikan idea secara kreatif.
1.3.2 Menggunakan unsur seni
1.3.3 Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual.
1.4 Apresiasi Seni
Murid boleh membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan lukisan kartun.
1.4.1 Mempamerkan hasil kerja yang dihasilkan.
1.4.2 Menceritakan karya sendiri secara lisan.
1.4.3 Mengetahui kaitan seni visual dengan nilai-nilai komersial.
1.4.4 Menghargai karya sendiri dan rakan.
STANDARD PEMBELAJARAN | AKTIVITI |
Persepsi Estetik ü Guru menayangkan slaid contoh bentuk-bentuk geometri ü Guru bersoal- jawab dengan murid berkaitan bentuk-bentuk yang ditunjukkan. i) Apakah objek yang boleh dihasilkan daripada bentuk-bentuk tersebut? ii) Apakah objek yang boleh dihasilkan daripada gabungan dan olahan bentuk-bentuk tersebut? Aplikasi Seni ü Guru memperkenalkan warna-warna yang akan digunakan dalam penghasilan kerja iaitu: Ø biru, merah dan kuning Ø ungu, kuning pinang dan hijau ü Guru menunjukkan jenis garisan dan bentuk yang akan digunakan iaitu: Ø garisan melintang Ø garisan melengkung Ø garisan sendeng Ø bentuk separa bulat Ø bentuk segitiga Langkah 1
Langkah 2
Langkah 3
Langkah 4
Langkah 5
Langkah 6
Langkah 7
Langkah 8
Langkah 9
Langkah 10
Langkah 11
Langkah 12
Ekspresi Kreatif Ø Murid menghasilkan lukisan kura-kura yang mempunyai nilai komersial. Ø Guru membimbing murid menjalankan aktiviti seperti langkah-langkah yang ditunjukkan. Apresiasi Seni Ø Murid mempamerkan hasil karya yang dihasilkan. Ø Guru dan murid membincangkan tentang nilai komersial yang bersesuaian dengan hasil kerja murid. Ø Guru membuat rumusan tentang hasil kerja dan perbincangan yang telah dilakukan. Penerapan Elemen Keusahawanan Ø Membentuk nilai komersial dan etika keusahawanan yang baik dalam menghadapi pelbagai situasi. Ø Formulasi untuk mereka cipta. | biru merah kuning ungu kuning pinang hijau |
contoh 6
3.MEMBENTUK DAN MEMBUAT BINAAN
Modul : Dunia Seni Visual
Tahun : 1
Bidang : Membentuk dan membuat binaan
Aktiviti : Mobail
Tema : Haiwan
Tajuk : Ikan
Masa : 60 minit
Alatan : Gunting, penebuk lubang,stapler.
Bahan : Kertas sampul duit raya,kertas warna,
benang,lidi,,gam,labuci,benang.
Bahan Bantu Mengajar : contoh mobail bentuk ikan
EMK : Elemen Kreativiti dan Inovatif
Elemen Keusahawanan
Elemen Teknologi Maklumat dan Komunikasi
STANDARD KANDUNGAN
a. Bahasa seni visual yang terdapat pada alam ciptaan Tuhan.
b. Aplikasi pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual.
c. Penzahiran idea melalui pengamatan.
d. Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
e. Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, teknologi dalam karya seni.
STANDARD PEMBELAJARAN
3.1 Persepsi Estetik Murid boleh membuat pemerhatian dan
mengetahui bahasa seni visual dari segi
garisan,rupa, bentuk dan warna.
3.1.1 Unsur Seni
3.1.1.1 Garisan –lurus, melengkung
3.1.1.2 Rupa – geometri, muka taip
3.1.1.3 Warna – kuning,merah,biru, hijau.
3.1.2 Prinsip Rekaan
3.1.1 Pergerakan
3.1.2.1 Kepelbagaian – jenis-jenis garisan
3.2 Aplikasi Seni Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan dan
kefahaman bahasa seni menerusi penggunaan
media dan pengamatan dalam aktiviti seni.
3.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media dalam penghasilan karya.
3.2.1.1 Alatan : Video lagu,gunting,stapler,penebuk lubang.
3.2.1.2 Bahan : sampul duit raya,gam,benang,lidi,labuci,kertas warna.
3.3 Ekspresi Kreatif Murid berkebolehan mengaplikasikan
pengetahuan, kefahaman dan kemahiran
bahasa seni visual dalam menzahirkan dan
mencerna idea.
3.3.1 Memilih dan memanipulasikan idea secara kreatif.
3.3.2 Menggunakan unsur seni dalam penghasilan karya.
3.3.3 Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual.
3.4 Apresiasi Seni Murid boleh membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bentuk ikan.
3.4.1 Mempamerkan hasil kerja yang dihasilkan dalam bentuk mobail.
3.4.2 Menceritakan karya sendiri secara lisan
3.4.3 Mengetahui kaitan seni visual dengan nilai-nilai
komersial.
3.4.4 Menghargai karya sendiri dan rakan.
STANDARD PEMBELAJARAN | AKTIVITI |
Persepsi Estetik ü Guru memperdengarkan lagu “Anak ikan”. ü Guru bersoal- jawab dengan murid berkaitan lagu tersebut. i) Apakah haiwan yang terdapat dalam lagu? ii) Di manakah ikan tinggal ? iii) Sebutkan jenis-jenis ikan ? Aplikasi Seni ü Guru memperkenalkan bahan dan alatan yang akan digunakan dalam penghasilan mobail ikan. ü Guru menunjukkan cara membuat mobail ikan. Langkah 1
Langkah 2
Langkah 3
Langkah 4
Langkah 5
Langkah 6
Ekspresi Kreatif Ø Murid menghasilkan mobail ikan. Ø Guru membimbing murid menjalankan aktiviti seperti langkah-langkah yang ditunjukkan. Ø Guru menggunakan cd lagu. Apresiasi Seni Ø Murid menceritakan pengalaman dalam menghasilkan mobail ikan Ø Guru dan murid membincangkan tentang nilai komersial yang bersesuaian dengan hasil kerja murid. Ø Guru membuat rumusan tentang hasil kerja dan perbincangan yang telah dilakukan. Penerapan Elemen Keusahawanan Ø Membentuk nilai moral dan etika keusahawanan yang baik dalam menghadapi pelbagai situasi. | Lagu : Anak ikan Anak lah ikan lah ikan dimakan ikan (2x) Ikanlah kecil tulangnya Banyak tulangnya (2x) Marilah kita lah kita Bersukaria(2x) Sambil menyanyilah nyanyi Gelak ketawa (2x) |
contoh 7
MENGGAMBAR
Modul : Dunia Seni Visual
Tahun : 1
Bidang : Rekaan
Aktiviti : Mencorak
Tema : Pakaian
Tajuk : Corak Fabrik secara alternating
Masa : 60 Minit
Alatan : Pisau dan gunting
Bahan : Kertas lukisan, pensil, warna air, pita pelekat , kacang, bendi,pelepah pisang,daun, terung dan limau nipis.
Bahan Bantu Mengajar : Contoh-contoh lukisan, perisian slaid, model
EMK : Elemen kreativiti dan inovatif
Elemen Keusahawanan
Elemen TMK
STANDARD KANDUNGAN
a. Bahasa seni visual yang terdapat pada alam ciptaan Tuhan.
b. Aplikasi pengetahuan, kefahaman dan kemahiran bahasa seni visual.
c. Penzahiran idea melalui pengamatan.
d. Apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual.
e. Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, teknologi dalam karya seni.
STANDARD PEMBELAJARAN
2.1 Persepsi Estetik Murid boleh membuat pemerhatian dan
mengetahui Bahasa seni visual dari segi
rupa, bentuk dan warna
2.1.1 Unsur Seni
2.1.1.1 Rupa – Geomatri dan Organik
2.1.1.2 Warna - primer dan sekunder
2.1.2 Prinsip Rekaan
2.1.2.1 Kontra
2.1.2.2 Ritma dan pergerakan
2.2 Aplikasi Seni Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan dan
kefahaman bahasa seni menerusi penggunaan media dan pengamatan dalam aktiviti seni.
2.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media dalam
penghasilan karya.
2.2.1.1 Alatan : Pisau, pembancuh warna, berus dan
gunting
2.2.1.2 Bahan : Kertas lukisan, pensil, warna
air, pita pelekat, kacang bendi,pelepah
pisang,daun, terung,limau nipis
2.3 Ekspresi Kreatif Murid berkebolehan mengaplikasikan
pengetahuan, kefahaman dan kemahiran
bahasa seni visual dalam menzahirkan dan
mencerna idea.
2.3.1 Memilih dan memanipulasikan idea secara kreatif.
2.3.2 Menggunakan unsur seni dalam penghasilan karya.
2.3.3 Menghasilkan karya menggunakan bahasa seni visual.
2.4 Apresiasi Seni Murid boleh membuat apresiasi terhadap karya
sendiri dan rakan berpandukan tema pakaian.
2.4.1 Mempamerkan dan menghargai hasil kerja yang dihasilkan.
2.4.2 Menceritakan karya sendiri secara lisan
2.4.3 Mengetahui kaitan seni visual dengan nilai-nilai
komersial.
STANDARD PEMBELAJARAN | AKTIVITI |
Persepsi Estetik ü Guru memperlihatkan gambar pakaian bercorak batik menggunakan slaid. ü Guru bersoal- jawab dengan murid berkaitan gambar tersebut. i) Apakah yang dapat kamu lihat? ii) Apakah yang kamu dapat lihat pada baju? Aplikasi Seni ü Guru memperkenalkan alat dan bahan yang akan digunakan dalam penghasilan kerja. ü Guru menunjukkan bahan-bahan yang akan digunakan untuk capan. ü Guru menunjukkan cara membancuh warna. ü Guru menunjukkan cara menyapu warna pada capan. ü Aplikasi TMK dalam bentuk slaid Langkah 1
i) Apakah yang dapat kamu lihat? ii) Apakah corak yang kamu dapat lihat pada baju? Langkah 2
Langkah 3
Langkah 4
Langkah 5
Langkah 6
Langkah 7
Ekspresi Kreatif Ø Murid menghasilkan puppet yang mempunyai nilai keseniaan. Ø Guru membimbing murid menjalankan aktiviti seperti langkah-langkah yang ditunjukkan. Apresiasi Seni Ø Murid menceritakan pengalaman dalam menghasilkan baju. Ø Guru dan murid membincangkan tentang nilai komersial yang bersesuaian dengan hasil kerja murid. Ø Guru membuat rumusan tentang hasil kerja dan perbincangan yang telah dilakukan. Penerapan Elemen Keusahawanan Ø Membentuk nilai moral dan etika keusahawanan yang baik dalam menghadapi pelbagai situasi. Ø Berfikiran kritis, kreatif dan inovatif. |
mohon maaf kerana gambar tidak dapat disertakan